Veelgestelde vragen

Heb ik een verwijzing van de huisarts of indicatie van het CIZ nodig om ondersteuning te kunnen krijgen?
Antwoord: Nee, voor de ondersteuning door Tandem is geen verwijzing of indicatie nodig. Je kunt zelf bellen of mailen om het eerste contact te leggen.

Zijn er kosten om gebruik te maken van jullie diensten en wordt het dan vergoed door de zorgverzekering?
Antwoord: Nee, onze ondersteuning is kosteloos voor mantelzorgers uit de regio Zuid-Kennemerland. Wij krijgen subsidie om mantelzorgers te kunnen ondersteunen.

Zijn er voorwaarden verbonden aan de ondersteuning door Tandem?
Antwoord: Wij bieden ondersteuning aan mantelzorgers die zorgen voor een naaste die thuis woont. Tandem biedt dus geen ondersteuning aan mantelzorgers waarvan de naaste is opgenomen. Dit geldt voor individuele ondersteuning, deelname aan lotgenotengroepen en workshops. Als iemand al individuele ondersteuning kreeg, biedt Tandem uit coulance na opname of overlijden nog maximaal 4 contactmomenten aan. Mantelzorgers waarvan de naaste wordt opgenomen en die al deelnamen aan een lotgenotengroep, mogen nog maximaal een jaar deelnemen. Voor deelname aan workshops geldt dat de naaste thuis moet wonen op het moment van aanmelding voor de workshop.

Ik vind het zorgen veel voldoening geven maar kom wel vaak tijd te kort en kan niet gemakkelijk meer alleen de deur uit. Zijn hier oplossingen voor?
Antwoord: De mantelzorgconsulent kan met je meedenken hoe de situatie minder belastend kan worden. Ook kun je een vrijwilliger aanvragen die af en toe de zorg overneemt zodat je met een gerust hart even iets voor jezelf kan doen.

Bestaat er een vergoeding voor het verlenen van mantelzorg? Ik heb wel eens gehoord van het mantelzorgcompliment?
Antwoord: Helaas, er bestaat niet echt een vergoeding voor het verlenen van mantelzorg. De gemeenten in Zuid-Kennemerland waarderen mantelzorgers jaarlijks met een feestelijke invulling van de Dag van de Mantelzorg. Daarnaast biedt een aantal gemeenten mantelzorgers een attentie in bijvoorbeeld de vorm van een VVV-bon aan. Mantelzorgers die ingeschreven zijn bij Tandem ontvangen automatisch een uitnodiging voor de Dag van de Mantelzorg en een eventuele waardering in de vorm van een bon. Let op! Ben je mantelzorger voor een naaste die woont in een zorginstelling, dan kom je niet in aanmerking voor deze waardering. De activiteiten op deze dag en een eventuele waardering zijn bedoeld voor mantelzorgers die zorgen voor een thuiswonende naaste. Mocht je andere vragen omtrent vergoedingen hebben dan kan een van onze mantelzorgmakelaars hierbij helpen.

Het kost mij veel tijd om alles te regelen rondom de zorg die ik verleen. Formulieren invullen, bellen met instanties en soms kom ik er niet meer uit. Kan iemand mij hierbij helpen?
Antwoord: De mantelzorgmakelaar van Tandem kan meedenken en een aantal regeltaken van je overnemen. Deze weet goed de weg in zorgland en kan je zo ontlasten op dit gebied.

Hebben jullie wachtlijsten voor jullie ondersteuning?
Antwoord: Wij hebben geen wachtlijsten. Wat betreft vrijwilligers is het heel erg afhankelijk van de hulpvraag.

Zijn jullie verbonden aan een bepaalde organisatie of geheel onafhankelijk. Kan ik er vanuit gaan dat mijn verhaal vertrouwelijk behandeld wordt?
Antwoord: Tandem is geheel onafhankelijk, wij geven een objectief advies en zullen je verhaal altijd vertrouwelijk behandelen.

Ik heb soms zo’n behoefte om met andere mantelzorgers te praten, in mijn omgeving begrijpen ze niet altijd goed hoe ik mij voel. Bestaan hier groepen voor?
Antwoord: Bij Tandem komen verschillende lotgenotengroepen samen. In het overzicht van ons aanbod kunt je hier meer over lezen.

Staat je vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op.

Contact